logo

موسسه حسابداری چوب خط

صفر تا صد حسابداری را با موسسه حسابداری چوب خط تجربه کنید.
info@chuob-khat.com
09330542540

اجرای عجولانه‌ی روش تعهدی در بانک‌ها عامل اصلی شناسایی سودهای موهوم بوده است

اجرای عجولانه‌ی روش تعهدی در بانک‌ها عامل اصلی شناسایی سودهای موهوم بوده استاجرای عجولانه و بدون‌تمهید روش تعهدی کامل در بانک‌ها، عامل اصلی شناسایی سود‌های موهوم و در پی آن انباشت دارایی‌های موهوم در نظام بانکی بوده است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جامعه‌ی حسابداران رسمی ایران به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، ولی اله سیف که صبح امروز در همایش «استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی  IFRS و نقش آن در ارتقای شفافیت بازارهای مالی» ضمن اعلام سخنان بالا ‌گفت: مایلم توجه همگان را به یک رویداد تلخ تاریخی یعنی آثار زیان‌بار کوچ عجولانه از روش نقدی به تعهدی در نظام بانکی جلب کنم. امروز اجماع نسبتاً فراگیری در بین اهل فن به‌وجود آمده است که اجرای عجولانه و بدون‌تمهید روش تعهدی کامل در بانک‌ها، عامل اصلی شناسایی سود‌های موهوم و در پی آن انباشت دارایی‌های موهوم در نظام بانکی بوده است که شاید امروز به‌تنهایی بیش از نیمی از معضل ترازنامه بانک‌های ایران را تشکیل می‌دهد. لذا با تأکید بر این تجربه ناگوار، انتظار دارم تمامی دست‌اندرکاران برای انجام این حرکت ضروری و مهم در نظام بانکی هماهنگ با معاونت نظارتی بانک مرکزی به‌عنوان مقام ناظر بر نظام بانکی کشور عمل کنند.
رییس کل بانک مرکزی تجربه جهانی به ویژه کشورهایی مشابه ایران در حرکت به سمت اجرای کامل IFRS را راهنمای عمل مفیدی برای کشورمان خواند و تصریح کرد: کشورهایی که چندسال است در یک روال برنامه‌ریزی‌شده، کار را با حرکت تدریجی به سمت IFRS آغاز کرده‌اند. نکته قابل‌تأمل در اغلب این کشورها توجه به شرایط و محدودیت‌های حاکم بر محیط اقتصادی و اجتماعی بوده است که بدون توجه کافی به آنها، نتیجه حاصله نه آن چیزی است که نیاز کشور را تأمین کند و نه آن چیزی که نهادهای بین‌المللی و طرف‌های خارجی را راضی کند.
سیف با تأکید بر اینکه مسلماً در محیط اقتصادی ایران در مقایسه با کشورهای یادشده و به‌ویژه در صنعت بانکداری ایران که مدل کسب و کار متفاوتی دارد، این محدودیت‌ها فراگیرتر خواهد بود افزود: باید با دقت این محدودیت ها در عمل و کار کارشناسی، مورد توجه قرار گرفته و راه‌حل‌های منطقی و قابل‌دفاعی برای آن فراهم شود. جامع‌نگری امروز ما موجب اثربخشی و کارآیی بیشتر استقرار نظام گزارشگری مالی بین‌المللی در آینده نزدیک خواهد شد.
گفتنی است، در همایش «استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی  IFRS و نقش آن در ارتقای شفافیت بازارهای مالی» که  به همت سازمان بورس و اوراق بهادار در مرکز همایش های بین المللی صداوسیما برگزار شد ، وزیر امور اقتصادی و دارایی، رییس کل بانک مرکزی، مدیرعامل سازمان حسابرسی و رییس کل بیمه مرکزی  حضور داشتند.

بدون دیدگاه

ارسال یک نظر

نظر
نام
ایمیل
وبسایت