logo

موسسه حسابداری چوب خط

صفر تا صد حسابداری را با موسسه حسابداری چوب خط تجربه کنید.
info@chuob-khat.com
09330542540

ساده ترین تعریف از مالیات برارزش افزوده

ساده ترین تعریف از مالیات برارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده دو ,سه سالی است که به طور جدی در کشور اجرایی شده است با این وجود هنوز هم خیلی ها به آن بی توجه اند که می تواند عواقب وخیمی برای آنها به همراه داشته باشد.
در این گزارش تلاش شده شما را با مفهوم مالیات بر ارزش افزوده به ساده ترین شکل ممکن آشنا کنیم.
به طور کلی در نظام مالیاتی کشور چهار نوع مالیات اخذ می گردد:
۱.مالیات بر درآمد
۲.مالیات بر ارزش افزوده
۳.مالیات تکلیفی
۴.مالیات بر اجاره

به غیر از  مالیات بر درآمد که مستقیما به میزان سودی که فرد مالیات دهنده(مؤدی) کسب می کند بستگی دارد سایر مالیات ها به سود و زیان بستگی نداشته و باید پرداخت شود.
بنا براین تمام کالاهایی که مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده هستند و نام آنها به تفکیک در قانون آمده می بایست مالیات بر ارزش افزوده خود را پرداخت نمایند.
مالیات برارزش افزوده در حال حاضر بر اساس خود اظهاری و اظهار نامه تعیین می گردد. کلیه مشمولین موظف اند در پایان هر فصل (هرسه ماه  یکبار) بافرجه ۱۵ روزه مالیات بر ارزش افزوده خود را اظهار کرده و پرداخت نمایند.
در غیر اینصورت  با آنها برخورد قانونی خواهد شد.
بنابر این گریزی از پرداخت آن نیست .با وجود این برخی مؤدیان تصور می کنند می توانند از این قانون فرار کنند و یا حتی به دلیل بی اطلاعی از پرداخت مالیات شانه خالی می کنند که این امر در درازمدت می تواند  زیان های جبران ناپذیری برای آنها به بار آورد.
در حال حاضر نرخ  مالیات بر ارزش افزوده ۴ درصد است به این ترتیب هر تولید کننده و فروشنده ای موظف است این چهار درصد را از خریدار دریافت وبه حساب دولت واریز نماید.
به این معنی که غیر از تولید کننده اصلی ,هر واسطه ای موظف است یک بار مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت و در مرحله بعد آن را از مشتری اش در یافت و به حساب دولت واریز نماید.
برای اینکه با این مفهوم بهتر آشنا شوید از مثال ساده ای استفاده می کنیم:
تصور کنید تولید کننده شلوار هستید . برای خرید هر یک از اقلام موردنیازتان درامر تولید می بایست مبلغی را به عنوان مالیات بر ارزش افزوده پرداخت نمایید.

پارچه ۱۰ هزار تومانی

نخ ۵۰۰ تومانی

سوزن ۱۰۰ تومانی

دکمه ۱۰۰۰ تومانی

با احتساب نرخ ۴ درصد مالیات بر ارزش افزوده برای:

پارچه می بایست ۴۰۰ تومان برای نخ ۲۰ تومان برای سوزن ۴ تومان و برای دکمه ۴۰ تومان پرداخت کنید جمع این هزینه ها ۴۶۴ تومان خواهد بود .

اگر کالای نهایی(در اینجا شلوار) را به قیمت ۳۰ هزار تومان بفروشید نرخ مالیات بر ارزش افزوده آن ۱۲۰۰ خواهد بود اما نرخی که می بایست  به اداره مالیات پرداخت نمایید مابه التفاوت این نرخ که حاصل تفریق ۱۲۰۰ و ۴۶۴ تومان می باشد است که برابر با۷۳۶  تومان است که می بایست به حساب دولت واریز شود.
در موردکالاهای واسطه و بازار هم این قانون قابل تعمیم است و می بایست ما به التفاوت مالیات بر ارزش افزوده کالاها پرداخت شود به این ترتیب یک کالا بدون در نظر گرفتن تعداد دفعاتی که مبادله می شود در نهایت می بایست ۴ در صد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت نماید.
قانون مالیات بر ارزش افزوده شامل همه کالاها و خدماتی که در بازار ایران به فروش می رسند, به جز ۱۷ قلم کالای ذکر شده در ماده ۱۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده و ۲ کالای خاص بنزین و سوخت هواپیما هم که از این قانون استثنا دارد که از سیگار ۱۲ درصد واز سوخت هواپیما ۲۰ درصدمالیات بر ارزش افزوده دریافت می شود.


کالاهای معاف از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده:

در این قانون معافیت های مربوط به بخش کشاورزی شامل دام وطیورزنده,آبزیان ,زنبور عسل و نوغان ,انواع دارو ,لوارم مصرفی درمانی و خدمات درمانی(حیوانی و گیاهی), خوراک دام و طیور و انواع کود ,سم, بذر و نهال است.
معافیت های مرتبط باعموم نیز دربرگیرنده انواع محصولات کشاورزی فراوری نشده مانند آرد خبازی ,نان ,گوشت,قند,شکر,برنج,حبوبات,وسویا ,شیر,پنیر,روغن نباتی و شیر خشک مخصوص تغذیه کودکان ,کتاب ,مطبوعات و دفاتر تحریر همچنین انواع کاغذ چاپ ,تحریر و مطبوعات ,انواع دارو ,لوازم مصرفی درمانی خدمات درمانی وخدمات توانبخشی و حمایتی است.
خدمات حمل و نقل عمومی مسافری درون و برون شهری جاده ای ,ریلی ,هوایی و دریایی ,فرش دستباف ,اموال غیرمنقول (زمین و ساختمان و…)انواع خدمات پژوهشی و آموزشی خدمات مشمول مالیات بر درآمد حقوق ,موضوع مالیات های مستقیم ,خدمات بانکی  و اعتباری بانک ها ,موسسات و تعاونی های اعتباری و صندوق های قرض الحسنه مجاز و صندوق تعاون نیز از پرداخت مالیات معاف اند.

بدون دیدگاه

ارسال یک نظر

نظر
نام
ایمیل
وبسایت